Liberalerna i Vaxholm välkomnar den växande diskussionen om hundrastgårdar i kommunen. I en färsk genomgång från Mitt i framgår att Vaxholm är den enda kommunen i Stockholms län som saknar hundrastgårdar – samtidigt som över 1 200 registrerade hundar finns i kommunen. Liberalerna är ett av de partier som tydligt svarar ja på frågan om att aktivt arbeta för att få till stånd hundrastgårdar under nästa mandatperiod. (Mitt i)
– Hundrastgårdar handlar inte bara om hundar. Det handlar också om gemenskap, möten mellan människor och ett mer levande Vaxholm. Vi ser att det finns en tydlig efterfrågan från många hundägare och att frågan förtjänar att tas på allvar, säger Liberalerna i Vaxholm.
I artikeln beskriver flera hundägare hur en hundrastgård kan bli en naturlig mötesplats för människor i olika åldrar och livssituationer. Erfarenheter från andra kommuner visar att hundrastgårdar skapar sociala sammanhang och stärker gemenskapen i närområdet. (Mitt i)
Liberalerna vill att kommunen fortsätter arbetet med att utreda lämpliga platser på Vaxön, Rindö och Resarö. Samtidigt ser vi positivt på samverkan mellan kommunen och lokala föreningar för att skapa långsiktigt hållbara lösningar. Flera partier lyfter fram att hundägare och föreningsliv kan spela en viktig roll i skötsel och utveckling av framtida hundrastgårdar. (Mitt i)
För oss liberaler är attraktiva mötesplatser en viktig del av ett öppet och levande samhälle. Vaxholm ska vara en kommun där människor kan mötas, bygga gemenskap och trivas – oavsett om man promenerar med hund, träffar grannar eller bara vill njuta av en aktiv utemiljö. Den synen ligger väl i linje med Liberalernas vision om trygga och levande lokalsamhällen där människor ges frihet och möjlighet att forma sina liv tillsammans med andra.
Liberalerna kommer därför fortsatt att driva på för att Vaxholm inte längre ska vara den enda kommunen i länet utan hundrastgårdar. Det är en liten investering som kan skapa stor nytta för både hundägare och hela lokalsamhället.