Trafiken i Vaxholm

Vi måste göra något åt trafiken i Vaxholm!

Onsdag 16 mars 2022

Vi måste göra nåt åt trafiken i Vaxholm!

I förra numret av Lotsen hade vi en enkät där vi bad läsarna att tycka till om några viktiga frågor. Flera läsare tog upp trafiksituationen.

Liberalerna delar uppfattningen att vi måste hitta nya lösningar. Vi vill till exempel skapa ett lågfartsområde av hela Vaxön. Det är en stor trafikbelastning och ofta för hög hastighet på gator och vägar i Vaxholm delvis beroende av genomfartstrafik, men även en omfattande besökstrafik. Trafiksituationen vid Kronängsskolan och ICA-affären är oacceptabel. Det är en fråga om olycksrisker, buller och klimatpåverkan.

Därför vill vi införa en generell hastighetsbegränsning till 40 km/tim inom all tätbebyggelse, bibehålla 30-begränsning på vissa känsligare avsnitt, skapa gångfartsområden i samband med kajombyggnaden i hela kajområdet och undersöka möjligheten att tillåta parkering utmed infartsvägen.

Vidare vill vi bygga ut gång- och cykelvägar på Vaxön, mot Bogesund, på Rindö och på Resarö. Detta har länge diskuterats utan att så mycket har hänt. En förklaring är antagligen att man låst sig vid en hög ambitionsnivå och att därmed kostnaderna dragit iväg.

Därför vill vi satsa på att anlägga en ”gång- och cykelstig” på delvis befintliga gamla vägar ut till Bogesunds Slott och golfklubben. Vidare att ”måla upp” och hastighetsbegränsa lokalvägen mellan Rindö centrum och Rindö hamn, så att en för gångtrafik prioriterad del av vägen blir reserverad för gående och cyklister, samt iordningställa gång- och cykelväg på hela sträckan mellan Resarö centrum och Överby.

Vi vill veta vad du tycker – fyll gärna i vår väljarundersökning!