Norrhamnen sedd från hembygdsgården

Vaxholms framtid

När Liberalerna får bestämma

Vårt framtida Vaxholm, en småstad på öar, ska vara en skärgårdsidyll för alla – klimatneutral, trygg och vänlig och dessutom åretruntlevande – den trygga promenadstaden, en slow-city med året-runt-service, sport- och föreningsliv och sjudande kultur. Vi ska ha förskolor, skolor, vård och omsorg i toppklass. Vi Liberaler brukar säga att vi agerar med både hjärta och hjärna i Vaxholmspolitiken. Vi glömmer inte heller att det är enskilda individer som påverkas av politiska beslut. För oss ska samhället fånga den som faller, men inte snärja den som står själv. Detta innebär ett ständigt utvecklingsarbete, breda politiska beslut, uthållighet och politisk förutsägbarhet.

År 1558 grundades en köping på Vaxön och enligt den tidens metoder användes också, till viss del, tvingande inflyttning hit. Vid förra sekelskiftet hade Vaxholm ca 1700 medborgare, idag är vi drygt 11 000. Som en del av Sverige och Storstockholm kommer vi att fortsätta att växa. Vi vill tillåta en måttlig bostadsutveckling om ca 2%/år. Och vi vill inte sätta staket runt vår fina stad, varken mot nya bosättare eller turister. Stockholmsregionen växer, varken vi vill det eller inte. Att många vill bo här och att många vill besöka oss ger ju också fördelar, men det måste hanteras på lämpligt sätt.

Vi som valt eller fötts att bo i Vaxholm är lyckligt lottade. Vi bor i en liten stad på öar, i närhet till ett storstadsområde med sitt stora utbud. Vi bor på en ort som är trygg, med låg arbetslöshet, närhet till fantastiska friluftsområden på Bogesundslandet och i skärgården. Vi har en mycket bra skola på orten, närhet till ett stort utbud av högre utbildning i regionen och bra kommunikationer, inklusive möjlighet att åka båt in till Stockholm eller ut i skärgården.

Många vill flytta till Vaxholm och det driver upp priset på boende och gör det svårt för våra barn och kanske äldre att bo kvar. Många vill göra dagsutflykter till Vaxholm och det skapar trafik och parkeringsproblem. Tyvärr används också Vaxholm som ”Österleden light” runt Stockholm med onödig genomfartstrafik som följd. Vi vill därför göra det svårare att förstöra vår stad med onödig genomfartstrafik.

Liberalerna i Vaxholm vill att kommunen ska vårda sin särprägel som en småstad på öar. Vi inser samtidigt att kommunen måste utvecklas i samspel med omkringliggande region. Vissa kommuner har, eller planerar att ta, ett mycket större ansvar för regionens tillväxt. Vi i Liberalerna vill dock fortsätta med en måttlig tillväxt i en avvägd blandning av egnahem, bostadsrätter och hyresrätter. Små och stora bostäder. Det finns fortfarande också möjligheter att permanenta sommarvillor och stycka tomter. Vi ser att det finns möjligheter att komplettera de områden som redan är bebyggda. Det är smart att förtäta i redan täta områden. Kollektivtrafiknära, miljöriktigt, nära till service och handel.

Vi tycker inte att kommunen ska växa utanför de redan bebyggda områdena, åtminstone inte i närtid. Vi inser också att närheten till Arninge och Täby, i kombination med Vaxholms begränsade storlek, gör att det inte finns bärkraft för något större handelsområde inom kommunen. Vi kommer alltså inte att understödja krafter som vill skapa handelscentrum vid t.ex. Engarn, inte heller utvidgad bebyggelse inåt Nibble.

Idag är kommunen den största arbetsgivaren. Men traditionen med småföretag lever naturligt kvar, dessutom med många hantverksföretag. Det går ju inte att klippa håret eller kakla om badrummet på internet. Det talas till och från om att locka hit fler företag, för att få fler invånare att stanna och arbeta på orten. En växande turistnäring och service av olika slag innebär nya arbetsplatser. Men den låga arbetslösheten gör att nya medarbetare ofta får sökas utanför kommungränsen. Det gäller att värna om de befintliga företagen och deras tillväxt. Vi vill med andra ord inte att trycket på bostäder tränger ut befintliga verksamhetsområden.

Vår vision är att vi ska ha ett Vaxholm där samhällets olika grenar samverkar – det offentliga, frivilligorganisationerna, kulturen, företagen och enskilda. Det ska finnas utrymme och möjligheter för människor, unga som gamla, att förverkliga sina livsprojekt vare sig de är boende, anställda, studerande eller företagare. Det skall vara god livskvalitet för oss i Vaxholm. Därför kommer vi med all vår kraft att driva frågan om att behålla Vaxholm som en småstad på öar med nära tillgång till natur, kultur, idrott och service.

Vaxholm, en småstad på öar.