Kronängsskolan

Sveriges bästa skolor

Vaxholms skolor tillhör de bästa i Sverige. Den platsen ska vi behålla!

År 2021 uppnådde samtliga elever i årskurs 9 behörighet till gymnasieskolan.
Grattis alla elever och tack alla lärare och personal i Vaxholm.

År 2021 uppnådde samtliga elever i årskurs 9 behörighet till gymnasieskolan.

Vaxholm har Sveriges bästa skolor. Det genomsnittliga meritvärdet blev 266 poäng (av maximalt 320 för 16 ämnen) på Kronängskolan. I länet blev snittet 245 poäng och endast 90% av eleverna tilläts behörighet till gymnasieskolan.
Grattis alla elever och tack alla lärare och personal i Vaxholm.

86% av Vaxholms ungdomar i gymnasiet klarar utbildningen på 3 år (i länet är samma siffra 72%).
Ett makalöst resultat!

För oss Liberaler är kunskapsskolan det bästa sättet att ge alla barn en chans att hitta sin väg och uppnå sin dröm, även om starten i livet ser olika ut.

Vaxholms stads kommunala skolor har fler lärare med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne (79,5 procent) än Stockholms läns kommuner (71,2 procent). Även inom förskolan har Vaxholms kommunala förskolor högre andel heltidstjänster med förskollärarlegitimation (34 procent) än snittet i Stockholms län (29 procent).
Men vi kan bli ännu bättre!

Rasten ska inte vara det svåraste på skolschemat!

De allra flesta av Vaxholms barn och elever är trygga i sina verksamheter. Det bekräftar också många föräldrar. 2021 års brukarundersökning visade ökat positivt utfall inom området trygghet. 97 procent av vårdnadshavarna i förskolan angav att de upplevde att deras barn är trygga i förskolan. Det är en ökning från föregående års redan höga resultat.
I grundskolans brukarundersökning uppgav 90,9 procent av eleverna i årskurs 5 (flickor 91 procent och pojkar 94 procent) att de känner sig trygga i skolan. Det är ett mycket gott resultat och innebär också en ökning med över tio procentenheter från föregående år.
79 procent av eleverna i årskurs 9 (flickor 82 procent och pojkar 82 procent) uppgav att de känner sig trygga i skolan. Utfallet har ökat med över fyra procentenheter från föregående år vilket visar att de insatser som gjorts har givit resultat.
Vad gäller elever i årskurs 9 som tycker att livet är riktigt härligt att leva, andel (%) totalt så har utvecklingen gått i en positiv riktning. Utfallet särskiljer sig inte nämnvärt mellan könen (58 % flickor och 64 % pojkar).

Liberalerna vill göra mer och fortsätta att öka tryggheten för våra barn i våra verksamheter och på fritiden.

Vi vill fortsätta med vårt mångåriga systematiska kvalitetsarbete och fortsätta att erbjuda valfrihet vad gäller val av förskola och skola. Vi anser också att det är viktigt med skolor och förskolor nära hemmen.

Läs mer om våra skolor: