Nu laddar vi om

I Vaxholms stad har vi vid kommunhuset två stycken laddstolpar för elbilar som i dagsläget dessvärre inte kan användas. Det beror på att kommunen inte kan ta betalt för elen. Att erbjuda gratis el vid publika laddstolpar är inte tillåtet men tekniska förvaltningen jobbar med att hitta en lösning. Skulle kommunen ge bort eller subventionera el kan det innebära att vissa kommuninvånare gynnas framför andra, det vill säga de som har en laddbar bil får en förmån som övriga som kör bilar på konventionella bränslen inte får.

Konkurrensverket har inom området uppmärksammat kommuner på detta och även om upplåtelse av kommunal mark till privata aktörer som vill tillhandahålla laddinfrastruktur och laddtjänster. Vid markupplåtelse uppmanas kommuner att tänka på likabehandlingsprincipen.

En satsning på nya laddstolpar kommer nu att göras genom ett förslag nästa vecka som möjliggör för 20 stycken nya laddstolpar i Vaxholm som ska vara tillgängliga på parkeringar för allmänheten där privata aktörer föreslås tillhandahålla lösningen. De platser som initialt föreslås för laddstolparna är Officersparken/Parkvägen, parkeringen Kronängsvägen /ICA och Campus/Kronängsskolan. Även Hamngatan/Hotellet finns som förslag men där hänger tidsplanen ihop med kajrenoveringen.

På Eriksö arbetas med att färdigställa en ny allmän parkering. Den beräknas vara klar till sommaren. Parallellt med att parkeringsytan växer fram har samtidigt arbetet nu startats upp med en vatten- och avloppslösning till den nya scoutstugan som kommer att ligga i anslutning till platsen. När det gäller de arbetsmaskiner som står uppställda på den i dag avspärrade parkeringsytan på Eriksö så kommer de att flyttas tillbaka till Kullön för att parkeringen ska kunna öppna i vår.

Tidplanen för projektet Resarö Mitt är äntligen klar och kommer att vara en del av presentationen på informationsmötet som planeras att hållas i Resarö skola i mars (datum kommer inom kort).

Sista handen läggs nu vid Vaxholms stads årsredovisning för 2022 och parallellt är arbetet med budgeten för 2024 i uppstartsskedet.

Budgetprocessen är fr o m i år tidigarelagd vilket innebär att budgeten kommer upp för beslut till sommaren istället för i vinter. På så sätt så kan våra verksamheter tidigt förbereda för kommande år. Revideringar kommer givetvis att kunna göras under året om behov finns.

I onsdags skrev vi på det nya Medborgarlöftet och samverkansavtalet med Polisen för de kommande fyra åren. Vi får varje vecka rapport om händelser, polisens arbete i kommunen och en tydlig bild av nuläget att bygga det fortsatta arbetet och samarbetet på.

Vi har under veckan tagit del av fler enkäter och rapporter som rör 2022. Vi har sett, vi har förstått och vi kommer noggrant att följa upp.

Nuvarande landshövding Sven-Erik Österberg avslutar sitt uppdrag sista februari och kommer fr o m 1 mars att ersättas av Anna Kinberg Batra.

På måndag sammanträder kommunfullmäktige kl. 18 i Kronängsskolan och då hoppas jag att vi ses!

Failed to process blocks/feed-documents template