Rivning av Norrbergsskolan är beslutad

Kalla fakta om beslutsläget

Torsdag 2 augusti 2018

Det extra insatta kommunstyrelsesammanträdet (KS) den 30 juli om Norrbergets framtid var välbesökt med samtliga 9 ordinarie och 8 ersättande ledamöter på plats. KS hade att ta ställning till och besluta om tre beslutsförslag rörande rivning av Norrbergsskolan och såhär föll rösterna ut:

Beslutsförslag 1 – Norrbergsskolan ska rivas

Ja röstar Malin Forsbrand (C), Lars Wessberg (M), Annicka Hörnsten Blommé (M), Michael Baumgarten (L), Anne-Charlotte Eriksson (MP) och bifaller detta. Nej röstar Bengt Sandell (S), Jan-Olof Schill (S) samt Carl-Magnus Broström (WP). Lars Lindgren (M) röstar sist och säger också ja.

Värt notera är, att röstningen är muntlig och alltid går i den turordning som namnen skrivits här ovan. Beslutet blev m.a.o. 6 ja mot 3 nej. Detta innebär att en majoritet, över blockgränserna, är överens om att Norrbergsskolan ska rivas.

Beslutsförslag 2 – Nuvarande upphandling av rivning av Norrbergsskolan avbryts.

Nej röstade den som ville avbryta och ja den som ville fortsätta. Röstningen utföll på följande vis:

Nej från Malin Forsbrand (C), ja från Lars Wessberg (M), ja från Annicka Hörnsten Blommé (M), ja från Michael Baumgarten (L), nej från Anne-Charlotte Eriksson (MP), nej från Bengt Sandell (S), nej från Jan-Olof Schill (S) samt nej från Carl-Magnus Broström (WP) och slutligen ja från Lars Lindgren (M).

Beslutet blev m.a.o. att 4 mot 5 vill att nuvarande rivningsplaner stoppas och att rivningen skjuts framåt i tiden. Värt notera här är, att enligt första beslutet vill 6 av 3 ändå riva.

Beslutsförslag 3 – Ny upphandling om rivning ska genomföras när de båda förskoleverksamheterna flyttat från området.

Ja röstade den som biföll förslaget och nej den som motsatte sig. Även här gäller den ovan redovisade turordning vid det muntliga röstandet, vilket utföll på följande vis:

Ja från Malin Forsbrand (C), avstår från Lars Wessberg (M), avstår från Annicka Hörnsten Blommé (M), avstår från Michael Baumgarten (L), ja från Anne-Charlotte Eriksson (MP), ja från Bengt Sandell (S), ja från Jan-Olof Schill (S) samt ja från Carl-Magnus Broström (WP) och slutligen avstår från Lars Lindgren (M).

Beslutet blev alltså att 5 röstberättigade biföll förslaget och 4 avstod. Detta innebar att en ny upphandling kommer att ske. Värt notera här är, att de tre ledamöterna från S och WP hade kunnat röstat nej och stoppat en rivning helt och hållet med anledning av turordningen på det muntliga röstandet. De hade ju röstat nej redan i det första beslutet. Men de gjorde ett lappkast och bejakade plötsligt en rivning.

Vaxholmsliberalernas sammanfattning och kommentar

Trots de märkliga turerna vid sittande KS, tror och vill vi att det fortsatta samarbetet med övriga allianspartier och MP fungerar, då en majoritet över blockgränserna ändå är överens om en rivning och exploatering. Men det är svårt att sia om när rivningen tidigast kan ske eftersom oppositionen tidigare har obstruerat vid alla beslut som underlättar en snar rivning (bygglov, tillfälliga bygglov för flytt av förskolor m.m.). Trots det vill de idag helt plötsligt riva efter en flytt av förskolorna.

Vi Vaxholmsliberaler menar att ärendet har utvecklats i en olycklig riktning för våra skattebetalande kommuninnevånare, särskilt som att personal och vårdnadshavare har fått info om, och inte invänt emot, hur den förestående rivningen var tänkt att ske. Och säkerhetsåtgärderna skulle ha blivit rigorösa. Fastigheten kostar dessutom pengar som den står idag och vi behöver bl.a. skyndsamt föra upp ett nytt särskilt boende på platsen.

För den som vill förkovra sig ytterligare finns KS-protokollet att hämta här.