Rindö skola blir kvar

Ordning och reda i skolan ger trygghet

Måndag 3 september 2018

Vaxholms Stad  investerar i barnens verksamheter. Trivsel och välbefinnande i våra förskolor/skolor har högsta prioritet eftersom trygga barn påverkar skolresultaten positivt.

Nu ser vi effekterna av Vaxholmsliberalernas målmedvetna politiska strategier. Vaxholms Utbildningsförvaltning genomför årligen enkäter till föräldrar med barn i förskola och familjedaghem samt elever och föräldrar i åk 2, 5 och 8. Förra läsårets resultat håller just nu på att bearbetas. En del information har redan presenterats för nämnden.

• Vaxholms stad har 96 % nöjda föräldrar i förskolan och 97 % upplever att barnen trivs.
  • Tryggheten ligger också högt med hela 95 %. Till skillnad från Skolinspektionsenkäten får Vaxholms stad även bra betyg på området anpassning efter barnets behov där 86 % anser att det är tillräckligt mycket personal, jämfört med Skolinspektionens nationella enkät där resultatet endast är 69 % i hela landet.
  • Vidare anser föräldrarna att barnen får ett tillräckligt stöd på förskolan. En tillitsfull relation till personalen får också ett högt betyg då hela 97 % upplever att de har det.
  • Resultaten från våra fritidshem och trygghet visar också på fantastiska resultat. 97% av eleverna i årskurs 2 känner sig trygga.
  • Även i våra skolverksamheter får tryggheten mycket höga betyg, 95% i åk 2, 96 % i åk 5 och 94 % i åk 8.
  • En lugn och trygg skolmiljö är en, av flera, faktorer till goda kunskapsresultat. I våras blev 97,7% av våra åk 9 elever behöriga till gymnasieskolan.

Jag är stolt över att vara Vaxholmsbo och vill rikta ett stort tack till vår fantastiska personal samt våra trygga barn och föräldrar.

Liberalerna prioriterar barnen och vill lyfta verksamheterna ytterligare.

Michael Baumgarten (L), ordförande i Barn- och Utbildningsnämnden