Se alla

Vår plan för att få ordning i skolan

Färre elever känner sig trygga i skolan. Det är ett direkt hot mot Sverige som kunskapsnation.

Liberalerna kritiserar nuvarande utbildningssystem för bristande ambitioner gällande studiero och menar att en trygg skolmiljö måste prioriteras högre.

Våra förslag:

  • Återförstatliga skolan genom en ”statlig ordningsskola” för att stärka nationell styrning av trygghetsskapande åtgärder.
  • Tydliggöra i skolans styrdokument att elever har ett ansvar för ordningen i skolan, inte bara lärare och rektorer.
  • Anställa 1 000 nya speciallärare för att ge stöd till elever som har svårt att följa med i undervisningen.
  • Stänga skolor för obehöriga besökare för att öka tryggheten för elever och lärare.
  • Ge skolledningen fullt mandat att besluta om ordningsregler utan krav på elevdeltagande i beslutsprocessen.
  • Liberalerna vill att fler elever ska få möjlighet att göra ett val av skola.
  • De vill även att kraven på friskolorna ska vara högt ställda.
  • Liberalerna vill se att lärarnas mandat att bestämma i klassrummet blir tydligare i skollagen.
  • En bra skolgång är bästa försäkringen mot utanförskap och mot att dras in i kriminalitet.
  • Bättre information till elever och föräldrar för att fler elever ska få möjlighet att göra ett val av skola.
  • Högre krav på friskolorna. Tydligare mandat för lärare att bestämma i klassrummet.
  • Krav på att alla skolor ska ha ordningsregler och konsekvenstrappa*.
  • Fokus på kunskap för att ge alla barn och unga förutsättningar att nå sin fulla potential.

*Konsekvenstrappan

Steg 1 – Påminnelse.
En påminnelse om förväntat beteende.
Eleven väljer: Rätt beteende = beröm.
Ej godkänt beteende leder till steg 2.

Steg 2 – Pedagogens stöd.
Eleven får tydlig hjälp med att lyckas, till exempel genom att Ipaden läggs undan eller att eleven tas med ut ur klassrummet.
Eleven väljer: Rätt beteende = Beröm.
Ej godkänt beteende leder till steg 3.

Steg 3 – Vårdnadshavares och pedagogens stöd.
Pedagogen ringer upp vårdnadshavare och eleven får själv berätta om sitt val av beteende.
Eleven kommer fram till en plan hur hen ska reparera händelsen och börja om.
Eleven väljer: Rätt beteende = Beröm.
Ej godkänt beteende leder till steg 4.

Steg 4 – Vårdnadshavares och pedagogens beslut.
Elev och vårdnadshavare bjuds in till samtal samma dag tillsammans med mentor där en handlingsplan görs upp mellan elev, hem och skola.
Ett datum för uppföljning bestäms. Bör ske inom två veckor.
Eleven väljer: Rätt beteende = Beröm.
Ej godkänt beteende leder till steg 5.

Steg 5 – Rektor, elevhälsoteam och vårdnadshavares beslut.
Elev och vårdnadshavare kallas till elevhälsokonferens tillsammans med rektor, mentor, kurator och skolsköterska. Beslut tas om vidare utredningar, kartläggningar med mera med hjälp av insatser utifrån.
Uppföljning sker kontinuerligt enligt överenskommelse.