Öppet brev till Trafikverket om väg 274 genom Vaxholm
Liberalerna vill, i väntan på ombyggnad, att hastigheten sänks till 30 km/tim på sträckan från strax väster om Pålsundsvägen till färjeläget i Vaxholm.
Måndag 16 september 2019
Väg 274 genom Vaxholm, mellan trafikplats Arninge och korsningen med länsväg 222 vid Ålstäket, passerar genom Vaxholms stads mest centrala och tättbebyggda delar med en hastighetsbegränsning om 50 km/tim. Över en sträcka om 350 meter är farten nedsatt till 30 km/tim. Inga andra hastighetsbegränsande åtgärder existerar, trots att länsvägen skär igenom Vaxholms mest centrala delar, områden som livligt trafikeras av bl.a. barn, unga och åldersrika. Trafikverkets enda motiv synes vara, att vägen är omledningsväg till Essingeleden och dispensväg för tunga fordon och därför måste vara framkomlig för samtliga fordonstyper.
I Vaxholm saknar långa delar av vägen skydd för gång- och cykeltrafikanter och trafikbelastningen är hög. Väg 274 genom Vaxholm har en karaktär av landsväg, trots att den går rakt igenom tättbebyggt område. Jämför den logiken med Värmdö; vid Ängsvik är ca 400 meter utanför dess lilla låg- och mellanstadieskola samt en sträcka innan Ålstäket om ca 100 meter nedsatta till 30 km/tim. Mellan Hemmesta och Ålstäket finns dessutom tre rondeller som begränsar höga hastigheter.
I Vaxholm är vägen mellan Ullbergska parken och kyrkogården nedsatt till 30 km/t. Vid denna 30-sträcka rörde sig tidigare mängder av barn och unga eftersom Vaxholms förskolor och skolor i Vaxholm fanns inom detta område. Idag har flertalet av dessa skolor flyttat västerut. Över 1000 barn och ungdomar behöver idag förflytta sig i området mellan Vasavägen och Pålsundsvägen, över länsväg 274. Detta kräver anpassning, det är hög tid att begränsa farterna på delar av Vaxön.
- Vi vill att hastigheten från strax väster om Pålsundsvägen och fram till färjeläget sänks till till 30 km/tim. Det är en utökad sträcka om enbart 1100 meter och 20 km lägre hastighet i området leder till en ökad restid om högst en minut.
- Liksom på Värmdö behöver det dessutom skapas cirkulationsplatser vid korsningarna Norrkullavägen, Pålsundsvägen och Johannesbergsvägen/Ingenjörsvägen för bättre trafikflöden och säkerhet.
Sedan detta skrevs har Trafikverket sänkt hastigheten på väg 274 utanför tätbebyggt område. Vi fortsätter kampen!
Michael Baumgarten
för Liberalerna i Vaxholm