Omsorg och inflytande för Vaxholms pensionärer.

Antalet äldre i Vaxholm ökar i snabb takt. Kommunen måste vara rustad för att klara denna ökning. Det krävs satsningar på två plan, dels för att hantera ett ökat behov av omsorg dels genom förebyggande insatser. Det är viktigt att upprätthålla en god kvalitet på kommunens omsorg om de äldre.

Kommunen ska erbjuda en väl fungerande hemtjänst. En hemtjänst som utgår ifrån den äldres behov och önskemål. Kommunen ska verka för att privata alternativ inom hemtjänsten erbjuds. Detta för att förbättra kvalitén genom konkurrensutsättning.

När det inte längre är möjligt att bo på egen hand ska våra särskildas boenden leva upp till en god omvårdnad. Under mandatperioden blir ett nytt särskilt boende på Norrberget klart. Det krävs att ytterligare ett särskilt boende kommer tillstånd. Vi vill att planeringen för detta startar ganska omgående

Det är viktigt att tillskapa boenden för äldre. Det ska finnas alternativa boendeformer för äldre. Den enskilde ska själv kunna välja om man vill bo kvar i sitt gamla hem eller flytta till anpassade bostäder centralt eller i kollektivtrafiknära områden. Vi vill verka för att en planering för ett nytt seniorboende inleds under mandatperioden. Ett boende med någon form av gemensamhetslokaler typ Lägerbacken avsett för 65-plusare. Det borde vara lämpligt att använda det nuvarande särskilda boendet Cyrillus för detta ändamål. Detta kan ske när utbyggnaden av ytterligare ett särskilt boende genomförts. Även privata initiativ ska uppmuntras och underlättas typ projektet BiG, Bo i Gemenskap i Vaxholm. Ett planerat kollektivboende, som är ett utmärkt initiativ som kan tillgodose äldres behov av boende.

Insatser för att motverka ensamhet ock förbättring av äldres hälsa

Vi vill arbeta för att minska äldres ensamhet och arbeta förebyggande genom att stötta frivilligorganisationerna och verka för ett nära samarbete mellan föreningarna och kommunen. Den nyligen inrättade äldresamordnarens uppgift ska främst vara att stödja föreningarna och verka för att aktiviteter ordnas som förbättrar äldres hälsa såväl psykiskt som fysiskt.

Detta sammanställt av Birgitta och Ingrid