Se alla
Vaxholm en attraktiv plats

Intervju med Vaxholms Liberaler

Lotsen nr 1, jan 2022

Torsdag 10 februari 2022

1. Vaxholm har ett väldigt starkt varumärke, hur vill ni utveckla detta på ett mer effektivt sätt?

Vi vill att Vaxholm ska fortsätta vara en attraktiv plats främst för oss som bor och skattar här i staden. Vårt starka varumärke bör i princip nyttjas för att stimulera kvalitet i befintlig servicenäring och invånarnas vilja att underhålla sina hus och bidra till en trevlig boendemiljö. Vi vill att de befintliga näringarna ska kunna utvidga sina säsonger för att förbli livskraftiga året runt. Vi har egentligen inga ambitioner att locka hit nya verksamheter som skapar trängsel under högsäsong.

2. Under de senaste åren har vi blivit av med flera samhällsviktiga tjänster, polis, posten och samtliga banker, vi ser även ett krympande butiksliv med flera vinterstängda affärer, och just väldigt många stora affärslokaler som står tomma, hur anser ni att man kan bromsa denna utveckling?

Vi ser tyvärr inga enkla knep att påverka en utveckling som finns i hela samhället, där polisen, posten och banker dels centraliseras, dels omformas med hjälp av digitalisering. Vad gäller övrigt tjänsteutbud som butiker så styr ju våra egna val av var vi gör våra inköp, dels ökad handel på nätet, dels att vi väljer de större köpcentren med ett bredare utbud. En viss förtätning med nya bostäder i hyfsad närhet till stadskärnan är ett bidrag med ökat underlag. Om vi kan förlänga säsonger för besöksnäringen så ger det bättre förutsättningar för en del butiker. Men vi måste nog vara beredda att hitta nya användningar av friställda lokaler, dels för bostäder men även för verksamheter som passar småföretagartraditionen.

3. I samband med renoveringen av Vaxholms kajer finns en möjlighet till att utnyttja dessa på ett mer ändamålsenligt och attraktivt sätt, vilka är era åsikter om detta?

Vi tycker nog att kajerna redan idag nyttjas på ett attraktivt sätt, särskilt under sommarhalvåret. Vi ser inget behov av att stimulera att konkurrerande verksamheter lockas till nya ytor på kajerna, utan ser primärt att våra befintliga åretruntverksamheter ges en chans att utvecklas och t.ex  får expandera utomhus när klimatet tillåter. Vi tycker också att alternativanvändningen av del av kajen vintertid för parkering av öboendes bilar är ändamålsenligt. Vi tycker inte att skattemedel ska satsas på fontäner och onödig utsmyckning, utan vill se en användning som liknar dagens. Sjöanknuten verksamhet som båtmackar och gästhamn ser vi också som ett naturligt inslag i en hamnmiljö.

 4. Det finns tyvärr fler exempel på hur flera expanderade företag har tvingats lämna kommunen till mer tillväxtvänliga kommuner. Hur och om anser ni att man kan befrämja utvecklingen av det viktiga näringslivet i Vaxholm på ett bättre och mer effektivt sätt än vad som skett historiskt?

Den största verksamhet som lämnat staden är väl försvaret. Försvarets kvarlämnade ytor och lokaler tycker vi har fyllts på ett vettigt sätt med såväl bostäder som sjönära företagsverksamheter. Vi har drivit på för att bevara verksamhetsområden vid Rindö Västra och utveckla båtverksamheter i anslutning till Rindö hamn. Även Resarö och Blynäs har och kan utvecklas.
Det finns ju tom fantastiska hightecföretag vid Rindö Marin, Vaxholms Komposit och James Fisher för att nämna några. Vi ska vara generösa och stöttande när befintliga företag kan och vill utvecklas.

5. Vad anser om hur den fortsatta långsiktiga utvecklingen av bostadsbyggande i kommun skall se ut?

Vi inser att Vaxholm kan erbjuda en högklassig bostadsmiljö och att efterfrågan att flytta till Vaxholm är stor. Det visar stadens höga bopriser på. För att bevara vår unika miljö vill vi vara återhållsamma med nya exploateringar, men öppna för fina förtätningar och permanentning av sommarbostäder. Vi ställer inte upp på att svara upp mot den efterfrågan som finns av nybyggnad i Vaxholm, men inser att en tillväxt på maximalt vad som gäller hela regionen måste vi acceptera. Vi vill ställa höga krav på miljö och utformning av bebyggelse. Vi behöver en viss ökad befolkningsmängd för att bibehålla kommunal och privat service samt kommunikationer. Vi måste också behålla och helst öka antal skattebetalare kommunalt. Vi vill försöka behålla en varierad befolkningssammansättning, dvs barnfamiljer, yrkesverksamma, egenföretagare och inte bara bli ett samhälle för äldre. Vi måste också hindra att nya bostäder omvandlas till säsongboende med förlorad skattekraft som följd.

 6. På Rindö byggs det allt fler bostäder i snabb takt, hur tänker ni om den alltmer belastade färjetrafiken till ön?

Den bostadsmiljö som växt fram efter militären i Rindö hamn tycker vi har skapat hög kvalitet. Visst hade det varit enklare om detta skett på fastlandet utan behov av färjförbindelse, men det valet fanns inte. Alla som flyttar till Rindö vet om att man kommer att bo på en ö. Turtäthet och storlek på färjor har blivit bättre. Det återstår en del byggrätter enligt befintliga exploateringsavtal, men vi vill annars bromsa ytterligare exploateringen till dess infrastruktur och färjekapacitet har förbättrats. Det finns fortfarande en hel del möjligheter till smärre förtätningar och permanentning av sommarhus. Vi har dessutom länge drivit på att få en skyddad gång och cykelväg över hela ön utmed gamla vägen. På riktigt lång sikt tror vi att någon form av fast förbindelse kommer att övervägas, kanske ihop med en lösning av trafik till Tynningö, men då måste angöring på Vaxholmssidan bli helt annorlunda.

7. I den alltmer brännande miljöfrågan vad anser ni är viktigast för Vaxholms del att kunna påverka utvecklingen på ett positivt sätt?

  • Den globala uppvärmningen är ett rejält hot och Vaxholm bidrar till uppsatta miljömål.
  • Kommande miljöåtgärder handlar om kunskap och samverkan hos alla. Vaxholm har bl a en hållbarhetsstrategi, energiplan, avfallsplan, grönplan och en upphandlings- samt en inköpspolicy. Vi har också precis genomfört en klimatkartläggning som bl a  visar att staden, vi alla, kraftigt har minskat koldioxidekvivalenterna sedan 10-talet. Koldioxidutsläppen för skolskjutsresor med taxi inom kommunen har, på ett år, minskat med drygt 3,6 ton, vilket är en minskning med 61 %.
  • Förbättrande miljöåtgärder skall med andra ord sättas in där de ger mest effekt. Staden har skaffat elbilar, byggt fjärrvärme och underlättat tillståndsprövning för solceller. Rindö Hamn och en del annan bebyggelse har utrustats med bergvärme. Offentlig belysning har bytts till LED etc. Solceller för elproduktion kommer att installeras på allt fler egna fastigheter. Samtliga förskole- och skolverksamheter har klimat och hållbarhet på schemat.
  • Vaxholm är kringflutet av vatten och borde kunna få ut mer energi den vägen i framtiden. T.ex  bör man nu undersöka möjlighet att borra bergvärme i aktuell kajombyggnad, kanske även värmelagring och integrering med fjärrvärmen. Vi har dessutom goda kollektiva kommunikationer, som kan utvecklas vidare, gärna med mera sjöförbindelser på alternativa energislag.