IT-säkerhet

Liberalerna Vaxholm driver på för ökad Kommunal IT-säkerhet och därmed ökat skydd av personuppgifter

Uttalande/medskick till Socialchefen (att inkludera i protokollet för SN möte 220215)

Onsdag 16 februari 2022

GDPR handlar ytterst om allas vår lagstadgade rätt till kontroll och ägande av våra egna personuppgifter och därmed vår integritet. Detta även skyddat sedan 1948 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (artikel 12).

Socialförvaltningen hanterar många Vaxholmares personuppgifter som i en hel del fall går under benämningen ”särskilda” personuppgifter (GDPR artikel 9) då de kan inkludera hälsotillstånd etc. Det ställer särskilda krav på förvaltningens hanterande och skydd av de personuppgifter som ”behandlas” inom socialförvaltningen (och, självklart även, inom alla delar av Vaxholm stads förvaltning).

Den 20 oktober 2020 meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) att operatörer som ska delta i den svenska 5G-utbyggnaden inte får använda utrustning från kinesiska Huawei och den statliga kinesiska tillverkaren ZTE.

”Nyinstallation och ny implementering av centrala funktioner för radioanvändning i frekvensbanden får inte genomföras med produkter från Huawei och ZTE”, skrev myndigheten i sitt pressmeddelande om beslutet.

Befintlig utrustning från Huawei och ZTE i gamla nät ska också, enligt PTS, tas bort.

Beslutet kom efter en säkerhetsprövning, gjord i samarbete med Försvarsmakten och Säpo, inför auktionen av svenska 5G-frekvenser.

Enligt Säpo bedriver Kina omfattande cyberspionage och alla kinesiska företag måste rapportera till kinesiska myndigheter.

Säpochefen Klas Friberg förtydligar i ett uttalande 2020-10-20:

”- Kina utgör ett av de största hoten mot Sverige. Den kinesiska staten bedriver cyberspionage för att främja sin egen ekonomiska utveckling och utveckla sin militära förmåga. Det sker genom omfattande underrättelseinhämtning och stöld av teknologi, forskning och utveckling. Det här måste vi förhålla oss till…. Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet…”

Jag ber med anledning av detta att Socialchefen tar ovan i beaktan vid användning av mjuk- resp. hårdvara från Huawei och ZTE, – och att därmed undvika att upphandla mjuk-/hårdvara från Huawei och ZTE vid kommande/framtida inköp samt vid ersättning av gammal mjuk-/hårdvara.

Jag avser även att driva denna viktiga kommunala säkerhetsskyddsfråga i KS och KF.

//Leslie Öqvist, Liberalerna Vaxholm