Vi befinner oss i en mycket speciell situation – coronaviruset orsakar stora samhällsproblem. Nu behöver alla bidra, till exempel genom att ta hand om dig själv och dina medmänniskor, fundera över om du kan stötta människor i din närhet eller det lokala företaget som har det kämpigt just nu.

Nordens största krispaket för att rädda jobb och företag
Nu måste vi fokusera vi på insatser som minskar smittspridningen, se till att vården fungerar trots den höga belastningen, samt skydda jobb och företag. Tillsammans med andra partier har vi Liberaler tagit fram ett omfattande stödpaket för att minska risken för företagskonkurser och för att fler anställda ska kunna behålla sina jobb. I krispaketet ingår slopat sjuklöneansvar, samt införande och slopande av skatteinbetalningar för företag. Sammanlagt motsvarar detta ett stöd på upp till 300 miljarder kronor, vilket är avsevärt större än vad som presenterats i våra grannländer Danmark och Norge.

I onsdags presenterade vi Liberaler och samarbetspartierna även ett kraftfullt stöd till flygbranschen som innebär att staten ställer ut kreditgarantier på 5 miljarder, varav 1,5 miljarder är riktade till SAS. När allt detta är över är det viktigt för människors och företags mobilitet att flyget fortfarande finns kvar. Vi har genomfört stora insatser, och vi kommer att fortsätta agera för att Sverige ska ta sig ur detta tuffa läge.

Det demokratiska samtalet är viktigare än någonsin
Det demokratiska samtalet måste fortsätta trots omständigheterna. Det är viktigt att vi politiker lyssnar på medborgarna och svarar på frågor om hur vi agerar. När vi inte kan vara ute och möta medborgare så får vi lösa det på andra kreativa sätt. I onsdags höll Nyamko Sabuni och Mats Persson en digital frågestund på Facebook. Det var väldigt uppskattat och det kom in många frågor om corona, krispaket och vad vi kan göra. Här kan klicka för att se samtalet.

Rikta blickarna mot barnen
Det är viktigt att vi ser barnen och hur de upplever den här krisen. Vi har ett stort ansvar att säkerställa att Sveriges två miljoner barn har någon vuxen att vända sig till och att de inte lämnas i otrygghet. Verksamheter som BRIS, ECPAT och Tjej- och kvinnojourer gör redan ett ovärderligt jobb, särskilt nu när efterfrågan ökar på deras nationella stödlinjer. De är hjältar! Samtidigt måste vi se till att fler insatser införs för att trygga barnen.

Var rädd om dig och dina medmänniskor! Var Liberal!