Se alla
politiker i Vaxholm, gruppledare

Liberalerna på Rindö och Skarpö

Michael Baumgarten

Hör gärna av Dig! Du kan nå mig via vår mailadress vaxholm@liberalerna.se.

Här kan du läsa hur Wikipedia beskriver Rindö och Skarpö.

 

Svar på frågor från boende på Rindö till Liberalerna i Vaxholms kommun inför valet i höst.

  • Rindö Skola och Förskola. Hur ser partierna på utvecklingen i närtid samt på längre sikt?

    Skolan är stadens minsta, har hög kvalitet med åldersintegrerade klasser. Den skall vara kvar.

    Staden har en granntomt till nuvarande skola som är förberedd för en större skola och kanske en förskola när behov uppstår med fler barn.

  • Utveckling av infrastruktur i harmoni med utbyggnad -hur ser ditt parti på denna ? (Vatten, avlopp, vägar, färjetrafiken)

    Den största utmaningen för tillväxt på ön är vatten och avlopp. Vi vill åstadkomma utbyggt kommunalt VA-system med större kapacitet med byggstart från väster mot öster över Rindö.

    Färjerederiet måste öka sin kapacitet och övergå till eldrift.

  • Rensning av promenadstigar (Färjeläget Värmdö-badet) - Inget händer trots kontakt med kommunen…?

    Svår fråga? Vilket bad efterfrågas. Är det kommunal mark skall också kommunen sköta detta.

  • Parkeringsskyltning vid färjeläget: NI propagerar för att man ska åka kommunalt eller cykla..samtidigt som ni satt upp parkeringsskyltar som omöjliggör att lämna bilen på ön. Parkeringsförbud på natten samtidigt som snöröjning aldrig genomförts nattetid.

    Vi vet att kapaciteten för att parkera våra bilar på kommunal mark är en utmaning. Möjligheterna att pendelparkera måste förbättras och underlättas. Vi vill inte ha den nuvarande rigida parkeringsövervakningen på Rindö med kontrollavgifter om 700:- och uppåt.

  • Trafikmiljön på ön, hur ska trafikflödet vid Rindö Västra hanteras?? Miljön för gående vid färjan är undermålig. Hastighetsdämpande åtgärder efterlyses. - Hur ska extra kömagasin få plats vid nuvarande färjeläge??

    Även detta är en utmaning, staten äger marken, vägen och färjorna. Ett bättre kömagasin innebär ny detaljplan och en del bergarbeten. Vi verkar också för att ett dubbelt färjeläge, vilket i sin medger ökad turtäthet, skall tillskapas i våra dialoger med statens representanter.

  • Tätare pendelbåtstrafik in till stan året runt?

    Här är regionen ägare och efter ihärdiga påtryckningar har vi äntligen fått viss pendelbåtstrafik. Vi vill öka turtätheten inom båttrafiken, tillskapa ett enda biljettsystem på båtarna och dessutom få vissa pendelbussar (670) att trafikera ända ner till Oskar Fredriksborg.

  • Cykelväg Oskar Fredriksborg -Lanthandeln?

    Vi menar att att den här delen av gamla Rindövägen kan tas i anspråk för detta om hastigheten sänks. Vägdelen kan med fördel omvandlas till en så kallad bymiljöväg eller bygdeväg där fordon, fotgängare och cyklister kan samsas. Busshållplatserna kan i detta sammanhang också omvandlas till timglashållplatser vilket också ökar trafiksäkerheten för fotgängare och cyklister. Staden bör också överväga om genomfart skall förbjudas för att endast tillåta boende kring vägen att trafikera densamma.

  • Utökad pendlarparkering vid Rindö Västra

    Möjligheterna att pendelparkera måste förbättras och underlättas. Vi vill inte ha den nuvarande rigida parkeringsövervakningen på Rindö med kontrollavgifter om 700:- och uppåt.

  • Ungdomar ut i arbetslivet ? Varför satsar Vaxholm inte nåt alls på detta? Typ Jobbtorg, feriearbete/sommarjobb

    Vi har, under åren, tillsatt tjänster som ungdomspedagoger och jobbcoach i kommunen dessutom har vi infört en entreprenörskola under sommarloven där vi vill att ungdomar deltar och skapar verksamheter som de kan tjäna pengar på. Staden varken kan eller ska konkurrera med det fria näringslivet om ungdomsarbetskraften sommartid. Flera större privata arbetsgivare hittar inte tillräcklig många vaxholmsungdomar för sina sommarjobbserbjudanden. Sommarjobben går också till andra kommuners ungdomar.

  • Skarpa skyddsrum på RIndö? Var finns dessa/planerna på dessa iom utbyggnaden på ön.

    Tyvärr för närvarande finns inga planer för detta.

  • Utökad busstrafik, pendelbåtstrafik, biljfärjetäthet. Parkeringsmöjligheter mot Vaxholm. Allmän upprensning av områden med skrot/skräp. Återvinningsstation för grovsopor måste finnas.

    Skrot och skräp och levande skärgård är ett dilemma. Kommunal mark skall staden sköta och vårda. En helt ny återvinningsstation, med havsutsikt, finns istället på Vaxön.

  • Direktbuss till Humlan såsom Resarö har..

    Delar av linje 670 bör även trafikera Rindö.

  • Hur ser planerna ut för exploateringsgraden ut på för Rindö Östra respektive Rindö Västra?

    Det finns ytterligare byggrätter inom Oskar Fredriksborgsområdet som ännu inte uppförts. Utöver detta och i avvaktan på kommunalt vatten och avlopp finns inga beslutade planer.

  • Pendelbåten vintertid?

    Vi vill öka turtätheten inom båttrafiken och tillskapa ett enda biljettsystem istället för som nu, ömsom Waxholmsbolags- eller SLtaxa, på båtarna

  • Återinför färjans turtäthet nattetid -Flytta tillbaka 0430 avgången till 0400 eller inför en 0315 som avgår under veckorna också?

    Vi tycker att färjorna skall gå med entimmesintervall mellan klockan 00.00 till 04.00.