Liberalerna i Vaxholm vill skapa en stark allians

Tisdag 24 maj 2022

I september är det val. I stadens styrande församling, kommunfullmäktige, samsas hela nio partier samt ett antal så kallade ”politiska vildar” som under mandatperioden hoppat av sitt parti och numera representerar sig själva. Nu, inför valet i höst, har ännu ett nytt parti bildats med ambition att ta plats i kommunfullmäktige. Det kan med andra ord bli så att tio partier ska tampas om de 31 platserna.

Vaxholm har under senaste mandatperioden styrts av en minoritet

Minoritetsstyret stöttades av Liberalerna i avsaknad av en bättre lösning. Under perioden har den politiska situationen blivit allt mer stökig och detta upplever vi liberaler att det inte gynnar den lokala demokratin och tilltron till politiken. Vi måste kunna bättre.

Vi vaxholmsliberaler vill medverka till en annan och bättre lösning som innebär:

• Att efter valet få till stånd ett tydligt och stabilt majoritetsstyre.
  • Att i första hand verka för ett styre med ”borgerlig” politisk inriktning. Våra naturliga samarbetspartners i en regeringssamverkan är moderaterna, centern och kristdemokraterna. Det är helt enkelt den gamla alliansen som vi vill återuppväcka. En allians som i Vaxholm var både beslutsstark och framåtblickande.
  • Att sätta det politiska ledarskapet i centrum och skapa en öppen och ärlig dialog med medborgarna.

Vaxholm måste ha ett majoritetsstyre som kan stå emot kortsiktiga, populistiska och kostnadsdrivande förslag från en opposition

Ser vi till de ekonomiska prognoserna kan vi anta att det kommer att bli tuffare för hushållen framöver. De ekonomiska ramarna för kommuner och regioner kommer troligtvis också att krympa. Det betyder att det krävs ett stabilt majoritetsstyre för att orka lotsa kommunen förbi de ekonomiska blindskären.

Anders Örnevall
Liberalerna i Vaxholm