Akvaponisk odling av fisk och grönsaker.

Gröna drömmar om hållbar mat

Liberalerna i Vaxholm vill verka för klimatsmart produktion och livsstil. Vi letar projekt och partners som utvecklar intressanta lösningar. Därför samlades vi i slutet av februari för studiebesök hos Johannas Stadsodlingar AB, en sk ”Akvaponi” i Vallentuna. En Rindöbo är medgrundare till bolaget.

Onsdag 2 mars 2022

De produktionsmetoder som används idag för att få fisk och grönsaker på matbordet medför stora problem med miljöpåverkande utsläpp, långa transporter, föroreningar, överfiske och stor vattenanvändning. Dessutom är grönsakernas kvalitet inte direkt inspirerande, kockar söker efter bättre produkter som kan levereras året runt. Det vi har idag är inte hållbart och vi behöver nya grepp.

Johannas akvaponi, www.johannas.org, utvecklar en prototyp till automatiserad levande matfabrik med fisk, bakteriekulturer, grönsaker och insekter som arbetar i symbios. I grova drag omvandlas fiskarnas avföring till gödning för inomhusodlade grönsaker av hög jämn kvalitet, året runt. Dessutom blir fisken mat, i detta fall regnbågsforeller. Tanken är att få bort onödiga kemikalier, hushålla med vatten, ha lokala odlingar och därmed få bort onödiga transporter. I nuläget hamnar produkterna endast hos restauranger som har höga krav på kvalitet och vill betala de ännu så länge höga kostnaderna.

I en framtid kan man tänka sig att en kretsloppsbaserad matfabrik inom kommunen försörjer butiker och restauranger med lokaluppfödd fisk, musslor etc. samt olika typer av grönsaker av hög kvalitet. Det ger arbetstillfällen, mat av hög kvalitet, sparar transporter och gör detta klimatsmart.