Aquaponi - odling utan jord.

Studiebesök till Stockholms största Aquaponi!*

Torsdag 24 februari 2022 14:00–15:30

Aquaponi - odling i vattenStudiebesök till Stockholms största Aquaponi!*

Häng med!

Välkommen att följa med oss på studiebesök till Stockholms största aquaponi.

Vår matproduktion har en väldigt stor påverkan på vår planet. Sverige importerar 70-80% av den fisk och de grönsaker vi konsumerar. Färska grönsaker kommer långväga, ofta från från Nederländerna, Spanien och Italien. Fisken kommer i huvudsak från Norge där de odlas i kassodlingar i Norska fjordar. Fisk med ursprung i haven kommer från vilda bestånd som till 93% ligger på max kapacitet de kan leverera eller är överfiskade. Om vi skall äta mer fisk än idag måste den fisken vara odlad. Nästan hälften (45%) av frukt och grönt som odlas i eller importeras till Europa slängs bort, istället för att ätas. Generellt uppskattar man att 30% av all mat som produceras förloras som matsvinn. Våra hav belastas väldigt hårt av näringsöverskott som till stor del kommer från våra jordbruk men även från vattenbruk. 97% av Östersjön lider av eutrofiering, överskott av näring, med resulterande algblomningar och döda bottnar.

När: 24 februari klockan 14.00 till ca 15.30

Plats: Vallentuna (färdbeskrivning efter anmälan)

Föranmälan: senast den 21 februari till vaxholm@liberalerna.se. Anmälan är bindande, begränsat antal platser.

Välkommen!

*Aquaponi är ett hållbart matproduktionssystem som kombinerar konventionellt vattenbruk (odling av akvatiska djur såsom fisk, skaldjur eller alger i bassänger) med hydroponisk odling i en symbiotisk miljö.