Liberalerna: Elektrifiera våra transportmedel
Elektrifiering av transporter är avgörande för att minska Sveriges utsläpp av koldioxid.
Torsdag 10 oktober 2019
För att elektrifiering av våra transportmedel ska påskyndas har Liberalerna tagit initiativ till en Elektrifieringskommission. Uppdrag är att påskynda omställning av tunga transporter från fossilbaserade drivmedel till el. Det finns många regler och lagar som behöver ses över för att gynna en snabb elektrifiering. Elektrifiering av transporter är avgörande för att minska Sveriges utsläpp av koldioxid. Vi vill uppmuntra elektrifiering för alla färdmedel. Men, under lång tid kommer vi behöva öka mängden förnyelsebara bränslen för att snabbt minska klimateffekterna. Det gäller dels för vägtransporter, men framför allt för långväga transporter med flyg och sjöfart. Där har dessa bränslen en viktig roll för att minska klimatpåverkan.
Städernas och tätorternas infrastruktur har byggts med bilen som grund. Denna norm har också lett till en utglesning, istället för förtätning, av städerna. Klimatsmarta transporter såsom gång-, cykel- och kollektivtrafik samt bilar som används på ett mer effektivt sätt bör istället göras till norm i planeringen av större tätorter för att främja ett effektivare transportsystem. Regelförenklingar på kommunal nivå och modernare lagstiftning måste fram för att inte stå i vägen för framtidens lösningar som till exempel autonoma fordon eller flexibla bilpooler.
Vi Liberaler kommer att verka för:
Bonus-Malus enbart till bilar med nollutsläpp.
Idag utgår statlig bonus även till nya bilar som jämfört med nollutsläppsbilar har ett relativt högt koldioxidutsläpp. För att påskynda elektrifieringen av transportsektorn bör bonusdelen i bonus malus-systemet från senast 2023 enbart gå till bilar med nollutsläpp såsom elbilar. Det är ett gemensamt ansvar för stat, kommuner, fastighetsägare och nätbolag att garantera så många hushåll som möjligt kan att ladda i närheten av bostaden.
Påskynda arbetet med elektrifiering av våra transportmedel.
En elektrifieringskommission ska tillsättas och bidra till att påskynda investeringar i elvägar, laddinfrastruktur för ellastbilar samt andra effektiva tillämpningar. Kommissionen måste vidare belysa bland annat finansieringsfrågor, hur el snabbt kan dras fram till väg samt effekter på elförsörjningen av att godstrafiken ställer om. Den bör tillsammans med näringslivet och berörda aktörer skyndsamt ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige samt i övrigt genomlysa andra möjligheter till elektrifiering.
Det ska vara enkelt att välja kollektivt för den som har möjlighet att göra det.
Då måste kollektivtrafiken bli punktlig, snabb och prisvärd. Reseavdraget för bilåkande ska vara anpassat efter rådande förhållanden och begränsas där det finns en fungerande kollektivtrafik såsom i storstadsregioner. Vägavgifter på motorvägssträckor där det finns särskilt goda kollektivtrafikalternativ bör prövas, utsläppsfria bilar ska kunna undantas. Tillsammans med trängselskatter kan dessa intäkter användas för att investera i ny laddningsinfrastruktur och andra klimatsmarta transporter.
Elektrifiering av våra transportmedel för klimatsmart transport ska vara attraktivt.
Kollektivtrafiken behöver byggas ut och det är ett delat ansvar mellan kommuner, fastighetsägare och staten som alla gynnas av bra transportsystem. Framtiden transportlösningar såsom autonoma fordon och bilpooler ska vägas in vid infrastrukturplanering. Lagstiftningen behöver utvecklas så att lokala infrastrukturskatter och värdeåterföring vid exploatering kan användas för investeringar i ny fossilfri transportinfrastruktur. Järnvägen behöver fungera bättre för både de människor som vill ta tåget och de företag som behöver transportera gods. Till 2030 ska all kollektivtrafik i större städer kunna köras utan klimatpåverkan.