Idag har Nyamko Sabuni skickat brev till statsministern där hon uppmanar honom att kalla till överläggningar med partiledarna inom Januariavtalet. Anledningen är att det finns en utbredd oro kring processen att reformera Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen har själva nyligen skrivit en rapport om hur arbetet fortgår och det framkommer att reformeringen är mycket komplex och att tidsplanen är mycket ansträngd. Dessutom är Arbetsförmedlingen en ledarlös myndighet som är i stort behov av en ny generaldirektör.

När vi läser Arbetsförmedlingens slutsatser, lyssnar på kommunernas oro och på de företag som ska ta över myndighetens arbetsuppgifter blir det tydligt att vi behöver se över tidsramen för reformen. Samtidigt som konjunkturen mattas av finns en risk att vi står utan en fungerande Arbetsförmedling. Vi är angelägna att arbetsmarknadspolitiken ska fungera bättre och då ska vi inte stressa fram ett hafsverk.

Nyamko har blivit intervjuad av SVT om frågan den 6:e november och även i andra medier.

Adam Alfredsson
Presschef, Liberalerna