Vaxholm – skärgårdens huvudstad.

Vi slår vakt om hamnens röriga och livliga karaktär.

Torsdag 5 maj 2022

Vi vill slå vakt om den lite röriga men livliga hamnkaraktären.

Vaxholm kallas ibland skärgårdens huvudstad. Staden har en tradition som knutpunkt för passagerartrafik och nöjesbåtar i Stockholms skärgård. Här passerar de flesta Waxholmsbåtar, Strömmabåtar och huvuddelen av nöjes- och transportbåtar ut till skärgården.

Nu påbörjas ombyggnaden av kajerna varvid hamnkaraktären kommer att förändras både under byggtiden och efter att de nya kajerna står klara.

Som ofta när man givit sig på hamnombyggnader i olika städer, har den traditionella hamnkänslan gått förlorad. För ett antal år sedan gjordes även i Vaxholm en hamnutredning, där ambitionen var att städa upp, plantera och göra fint. Tyvärr leder sådana förändringar ofta till att den unika hamnkänslan försvinner. Och ofta gillar planerarna inte störande inslag som sjömackar. I samband med nu aktuell ombyggnad talas om att göra fint och matcha Blasieholmen, ta bort träd, skapa utsikter, sätta ut liggstolar och göra utsmyckning.

Högt på vår önskelista har vi i Liberalerna att vårda typiska Vaxholmsmiljöer och verksamheter.

Vi motarbetade till exempel omdaningen av Rindö Västra till bostadsområde då detta skapade intrång på Rindö Marins framtid. Vi menar att alla de varv, båtklubbar och verksamhetsområden som finns i kommunen ska värnas, även för att det är svårt att återskapa och att behovet är stort. Vi värnar speciellt om skärgårdsanknuten verksamhet och stöttar nu utveckling av marintekniskt Centrum på Rindö. Men vi ser samtidigt gärna att bostadsmiljöer och verksamheter blandas på ett fint sätt, då det ju dessutom är typiskt vaxholmskt.

Nu är även frågan om sjömackarnas framtida verksamhet i fokus.

Den före detta Statoilmacken i Söderhamnen måste flyttas, dels för att det tillfälliga bygglovet kräver det och dels för kajombyggnaden. Gulfmacken önskar kunna utveckla och förbättra med bland annat toatömning och tillfällig angöring för att möjliggöra besök i affärer.

Den bästa lösningen nu enligt oss är att förlägga båda sjömackarna i Kastellsundet. På längre sikt, när färjeläge och varv hittat sin form, kanske det går att anlägga en gästhamn vid Rindö Västra och då flytta en av mackarna. Vi tycker att sjömackar, även med el-tankning, och latrintömning, är ett typiskt och livgivande inslag i skärgårdsstaden.

Liberalerna vill alltså verka för att Vaxholm slår vakt om den så typiska lite röriga men livfulla hamnmiljön.

Vi vill att kajombyggnaden ska få en tekniskt och funktionellt bra utformning, men vi vill behålla den enkla vaxholmskaraktären. Det betyder enkla, robusta, bekväma sittmöbler, enkel och inte bländande belysning, utrymme för omlastning och båtangöring, tillgång till serviceaktiviteter, möjligheter för vaxholmsföretagare att flytta ut verksamheter sommartid och varför inte fortsatta möjligheter att använda del av kajen för parkering för öboende på vintern. Och vi vill naturligtvis att hela landdelen av hamnområdet och centrum utformas som ett så kallade gångfartsområde, där gående är prioriterade.

Rolf Grönkvist & Anders Örnevall, Liberalerna i Vaxholm